Avioliittoon vihkiminen

Kirkollinen avioliittoon vihkiminen on sekä juridinen tapahtuma että pyhä toimitus, jossa pyydetään liitolle Jumalan siunausta. Kirkollisen vihkimisen edellytyksenä on rippikoulun käyminen ja kristillisen kirkon jäsenyys. Vihkimisen suorittaa pappi ja toimituksella on oltava vähintään kaksi todistajaa.

Taivassalon kirkon voi varata vuotta ennen vihkipäivää. Vihkiajat ovat vapaasti valittavissa. Varauksen voi tehdä kirkkoherranvirastosta puhelimitse, sähköpostitse tai käymällä toimistossa tiistaina.

Esteiden tutkinta

Kihlapari pyytää esteiden tutkintaa (ent. kuulutukset) joko Turun aluekeskusrekisteriLinkki avautuu uudessa välilehdessästä tai Digi- ja väestövirastosta. Kihlaparin on todistettava henkilöllisyytensä kuvallisilla henkilötodistuksilla. Todistuksen saa aikaisintaan seitsemäntenä päivänä tutkintapyynnön jättämisestä ja se on voimassa 4 kuukautta. Todistus annetaan vihkijälle. Esteiden tutkinnan yhteydessä voitte sopia myös avioliittoaikeen kuuluttamisesta kirkossa.

Ennen vihkitoimitusta sovitaan papin kanssa toimituskeskustelusta ja harjoittelusta sekä kanttorin kanssa häämusiikista ja mahdollisista esiintyjistä.